torsdag 2 februari 2012

Sy din egen reseplånbok!


Ja här kommer nu en liten beskrivning över hur du syr din egen reseplånbok. Man kan säga att det viktigaste är att du har en SPRÄTTARE nära till hands och ett glatt humör, ett väldigt glatt humör!!

Nummer ett är att fixa tyg och köp lite vlieseline och två dragkedjor.

* börja med att göra ett mönster i lakansväv, som du sedan struntar i eftersom det tar alldeles för lång tid

* klipp till delarna i det riktiga tyget. Tänk på att plånboken måste vara 22cm hög så ett A4papper får plats (dvs biljetterna)

* stryk på vlieseline så det blir lite styvare tyg, spring sedan ut i förrådet och leta fram ännu hårdare vlieseline ur gömmorna och stryk på fram och baksidan.

* börja med att sy ihop sidfacken, SPRÄTTA sedan direkt upp dom sömmarna och gör om det, fast bättre

* sy på dragkedjan och SPRÄTTA sedan bort den igen för att sedan sy fast den igen fast rakare den här gången.

*sy sedan på fickorna till passen, inse att du sytt igen hela fickan, SRÄTTA!

* klura på hur sjutton du ska få ihop alltihopa och försök räkna ut i vilken ordning allt ska sys på.

*här kan man om man vill svära ganska mycket, samtidigt som man argt klipper bort det stela vlieselinet från plånbokshelv#%*et

* försök sedan räkna ut hur sjutton man syr på en dragkedja snyggt i fem lager tyg, börja sy på den och inse efter halva sträckan att det inte fungerar. SPRÄTTA!

*svär lite över att tidsskillnaden till Indien är så stor att systern och tillika syexperten ligger och sover.

* sy sedan på dragkedjan på enklast möjliga sätt (dock inte det snyggaste men skit samma).

* när du sytt på dragkedjan på halva plånboken fortsätter du med andra hälften. Börja då med att sy på den när dragkedjan är öppen. När du sytt en stund, STRUNTA då i den gnagande känslan inombords att man nog borde sy på en dragkedja när den är stängd, nej fortsätt bara att sy i den öppen!!

* försök sedan att stänga dragkedjan (som nu är påsytt helt snett och vint). Här kan man om man har ork kvar, skratta åt den helt sneda plånboken. Är man i ett tröttare stadium kan det vara okej med en svordom i stället. SPRÄTTA bort den förbannade dragkedjan och sy på den igen. Den här gången STÄNGD!!

TADA! FEM TIMMAR SENARE HAR DU EN RESEPLÅNBOK!!!

* Lägg sedan i biljetterna och inse att hela skiten är för kort!!!
* KÖP EN FÄRDIG PLÅNBOK I EN AFFÄR

















INOM KORT KOMMER en beskrivning i hur man syr sitt eget Iphonefodral. Jag har beställt flera söta portmonnäknäppningar på nätet som jag går och väntar på!!

9 kommentarer:

  1. Ha,ha! Då vet jag vart jag ska beställa en om jag behöver! Plastficka har alltid funkat för mig......
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt, helt fantastiskt :)
    Snyggt tycker iaf JAG att det blev!
    Kram Cornelia

    SvaraRadera
  3. Du är underbar!!!! Det blir ett leende på läpparna när jag tänker på dej och ditt lilla syäventyr ett bra tag framöver ;)
    Kram Ann

    SvaraRadera
  4. Hihihihi!! Min torsdag är räddad!!!
    Jag blir så lycklig av din humor, love U for that!!

    Kram Linda i backen

    SvaraRadera
  5. Skrattar så tårarna trillar!! Detta inlägget var lika bra som grillflotten och karthistorien. NU är vi vakna. Tänkte jag skulle gett mig på samma sak och gjort en till dig men nu behöver jag ju inte. Om inte iPhone fodralet blir bra kan du ju använda detta om nu inte biljetterna får plats.
    Kram Åsa och mamma

    SvaraRadera
  6. Du menar att jag inte ska hoppas på en tjusig reseplånbok nu!:) kram

    SvaraRadera
  7. Även om inte du skrattade när du gjorde fodralet, är vi nog många som gjorde det när vi läste din beskrivning.Hoppas få se resultatet på nästa pysselträff.
    Maria

    SvaraRadera
  8. Jag säger bara Phoenix mall, Åsa, mamma.....det var lite ledtrådar det.
    Beundrar din envishet:) Kram Lena

    SvaraRadera
  9. TACK för en fantastisk start på en annars trist dag! Kom hit via Åsas blogg, så glad att jag klickade hit, såå rolig läsning. Kram från Åsas kompis Maria i villa 19 :)

    SvaraRadera